جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Fri 3 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۳:۰۷:۰۶

غفلت از دغدغه های اصلی صنایع دریایی در برنامه ششم توسعه

باشگاه خبری فراساحل: علی رغم توجه ویژه به توسعه صنایع دریایی کشور در سیاست‌های کلی برنامه ششم، متاسفانه درلایحه برنامه ششم توسعه که از سوی دولت به مجلس ارسال شده است، موضوع توجه به دریا تنها در دو بند ماده 15 خلاصه شده است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل ازمارین نیوز، تیرماه 94 مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه را ابلاغ کردند. در بندهای ۲۱، ۲۳ و ۲۸  امور اقتصادی موضوع دریا با عناوین «توسعه‌ی اقتصاد دریایی جنوب کشور در محور چابهار – خرمشهر با تأکید بر سواحل مکران» در بند ۲۱، «توسعه‌ی بازارهای دریایی و ایجاد مناطق مهم اقتصادی در زمینه‌های دارای مزیت» در بند ۲۳ و «اولویت دادن به حوزه‌های راهبردی صنعتی از قبیل صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، حمل‌ونقل، مواد پیشرفته، دریا و...» در بند ۲۸، مورد تاکید قرار گرفته است.


اما با انتشار رسمی برنامه ششم توسعه، می‌بینیم که هم چون برنامه‌های پیشین در این برنامه نیز توسعه صنایع دریایی واضحا مغفول مانده است. غفلت و اهمالی همیشگی و عقب گردی هولناک که نتایج آن در بلند مدت در عرصه اقتصادی کشور ظهور می‌کند. بخش‌های مختلف دریایی کشور دارای مسائل و مشکلات عدیده‌ای هستند که ضرورت توجه دولت را می‌طلبد. خرید میلیاردها دلار کشتی از خارج از کشور، کمبود امکانات رفاهی و تسهیلاتی برای مردم در سواحل، نیاز استفاده از فناوری‌های جدید درآبزی پروری، ضرورت توسعه فناوری‌های نو در توسعه میادین نفت و گاز کشور و همچنین استفاده از ظرفیت‌های کشور در توسعه گردشگری دریایی از مهمترین مشکلات و چالش‌های صنایع دریایی هستند که نیازمند توجه بیشتر درسال‌های آتی توسعه‌ای کشور خواهد بود. بنابراین بدیهی است که عدم توجه به موارد فوق در برنامه ششم توسعه، شرایط مناسبی برای توسعه دریایی کشور که می‌تواند پیشران اصلی اقتصاد ملی باشد، نخواهد بود.


نهاد‌ها و سازمان‌های فعال در صنایع دریایی کشور مجموع آورده اقتصادی کمتر از‌۲ درصد در تولید ناخالص داخلی کشور دارند. در حالی که نرم جهانی سهم دریا در تولید ناخالص داخلی هر کشوری حدود پنج تا هفت درصد است - در چین 10 درصد و در ویتنام بر اساس گفته‌ها حدود 55 درصد است - اما برای بالا بردن سهم دریا در تولید ناخالص داخلی کشور، بدون شک برنامه ششم توسعه نقش پررنگی دارد، ولی زمانی که در این برنامه راهبردی بی اعتنایی نسبی به صنعت دریا دیده می‌شود، چگونه می‌توان انتظار داشت که مجموع آورده اقتصادی چندبرابریِ دریایی در تولید ناخالص داخلی داشت؟


چگونه در برنامه ششم توسعه علی رغم توصیه‌های اکید مقام معظم رهبری، بی‌توجهی به صنعت دریایی کشور همچون گذشته تکرار شده است؟
با مرور برنامه ششم، تمام سهم صنعت دریا 2 بند در ماده 15 است که در ادامه می‌خوانید: به سازمان بنادر و دریانوردی اجازه داده می‌شود نسبت به مشارکت با شرکت‌های معتبر بین‌المللی (داخلی و یا خارجی)، برای تشکیل شرکت جهت اداره بنادر اصلی با کارکرد بین‌المللی اقدام نماید. سهم سازمان بنادر و دریانوردی حداقل ۳۵ و حداکثر ۴۹ درصد خواهد بود. به سازمان بنادر و دریانوردی اجازه داده می‌شود با ارائه حمایت‌ها ومشوق‌های لازم نسبت به واگذاری حق بهره‌برداری و یا مدیریت بنادر کوچک و محلی و نیز اعطای مجوز احداث بنادر جدید به اشخاص حقوقی حرفه‌ای و معتبر غیر دولتی با رعایت ضوابط و مقررات داخلی و بین‌المللی و اصول رقابتی و حفظ وظایف حاکمیتی اقدام نماید.


لازم به ذکر است که اواخر اردیبهشت امسال محمد آشوری نماینده بندرعباس در مجلس دهم با بیان این‌که هر کدام از وزارتخانه‌های کلیدی کشور باید برنامه ویژه خود را در زمینه توسعه سواحل و رفع چالش‌ها از ‌سرمایه‌گذاری دراین بخش‌ تدوین و با همکاری این ستاد عملیاتی‌ کنند، خاطر نشان کرد: « در بسیاری از زمینه‌های اقتصادی درخلیج فارس و دریای عمان شاهد سرمایه‌گذاری وسیع کشورهای حاشیه جنوبی آن هستیم و باید با برنامه جامعی در این زمینه بر حجم سرمایه‌گذاری‌های ملی در این حوزه بیافزائیم.» وی ادامه داد: « در زمینه توسعه صنایع دریایی، توسعه بنادر، عمران جزایر، گردشگری، شیلات و آبزی‌پروری به سرمایه‌گذاری بیشتر از آنچه که تاکنون صورت گرفته نیاز داریم و تسهیل این فرآیند بخصوص با مشارکت بخش خصوصی فراهم می‌آید و باید ستاد ویژه‌ای در این زمینه وظیفه راهبری را بر عهده بگیرد.»


به نظر می‌رسد نماینده مردم بندرعباس به خوبی بر مسائل پیش روی صنعت دریایی کشور آشنایی دارد و شاید پیش بینی دقیقی از غفلت برنامه ششم از این صنعت داشته است. انجمن مهندسی دریایی ایران نیز اواسط مردادماه امسال و با ابلاغ لایحه برنامه ششم در نامه‌ای به دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایجاد اختیارات بیشتر برای سازمان بنادر و دریانوردی- که اعتراضات و مشکلات زیادی را در حال حاضر نیز به دنبال داشته است- تاکید می‌کند علی رغم توجه ویژه به توسعه صنایع دریایی کشور در سیاست‌های کلی برنامه ششم، متاسفانه درلایحه برنامه ششم توسعه که از سوی دولت به مجلس ارسال شده است، موضوع توجه به دریا تنها در دو بند ذیل ماده 15 خلاصه شده است.



  کد خبر : 2145
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :